שיטת צ'נג מינג

הרי טסון נאן במחוז שאנשי מוכרים במיתולוגיה ובהיסטוריה הסינית כמקום בו נולדו אמנויות לחימה רבות. נזירים וחכמים דתיים נהגו ללכת להרים אלו לתרגל התבודדות ומדיטציה, לפעמים שהו שם שנים רבות בהן פיתחו הן את כישוריהם האישיים כאמני לחימה ואת השקפת עולמם האישית ופילוסופיית החיים.

המאסטרים הגדולים היו צנועים מאוד, נמנעו מחשיפה, בין השאר כדי למנוע אתגרים לא רצויים ופרסום מיותר. אף על פי כן, שמותיהם של כמה מנזירי ההרים המפורסמים הללו התפשטו למרחקים, וכך גם יכולותיהם המיוחדות באמנויות הלחימה השונות.

השאיפה לבריאות טובה וחיים ארוכים הייתה מרכיב חשוב בתפיסת העולם של הנזירים והחכמים הללו. הם כללו במשטרי התרגול שלהם אלמנטים של ריפוי ומדיטציה, שהפכו את אמנות הלחימה שלהם לדרך חיים מלאה ומקיפה בעלת יסודות פילוסופיים עמוקים, וכלי יעיל לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית כאחד.

מספרים על כמה מהמאסטרים הללו שגם בגיל מאה ומעלה היו גמישים, חזקים ומלאי אנרגיה כמו נערים צעירים. עד היום, כשהסינים רוצים לברך מישהו קרוב אליהם הם אומרים: "תחיו כל עוד תהיו חזקים כמו הרי טסון נאן", כאשר הכוונה היא לא להרים עצמם אלא לתושביהם האגדיים מימים עברו.

שיטת צ'נג מינג

שיטת צ'נג מינג הנלמדת במרכז הישראלי לטאי צ’י משלבת את שלושת אמנויות הלחימה הפנימיות: טאי צ'י, שינג אי, בה גואה. השם צ'נג מינג הוא כינויו של מייסד השיטה גראנד מאסטר וונג שו צ'ין אשר למד והתמחה בכל אחד מהשיטות בנפרד ואיחד אותם לכדי שיטה אחת שלמה. 

השם צ'נג מינג מעיד גם על רוח השיטה כפי שייסד אותה גראנד מאסטר וונג שו צ'ין, וכפי שנלמדת מאז ועד היום. 'צ'נג' משמעותו שקיפות בלימוד ובאימון, 'מינג' משמעותו יושרה והגינות כלפי התלמידים והחברים לשיטה. 

בנוסף לשלושת אמנויות הלחימה הפנימיות טאי צ'י, שינג אי, בה גואה, משולבים בשיטת צ'נג מינג תרגולי צ'י קונג ומדיטציה. שיטות תרגול אלו מעוררות ומזרימות את אנרגיית הצ'י בגוף ובכך מחזקות אותו מבחינה פנימית בדרך לשיפור החוסן המנטלי והשגת שלווה פנימית. 

גראנד מאסטר וונג שו צ'ין התמחה בעצמו גם בצ'י קונג ומדיטציה, הבין כי לשיטות תרגול אלו עשויה להיות תרומה משמעותית לחווית האימון הכוללת, ולכן הפך את הצ'י קונג והמדיטציה לחלק אינטגרלי מפרקטיקת האימון בשיטת צ'נג מינג. 

גראנד מאסטר וונג שו צ'ין

גראנד מאסטר וונג שו צ'ין נהג לומר, כי לאחר חמישים שנים של לימוד אמנויות לחימה, עדיין לא יעז לומר כי הגיע לשליטה מלאה. "אני עדיין לומד ומרוצה מכך. כולי ענווה אל מול גדולתם ונדיבותם של מורי על שקיבלוני והסכימו ללמדני".

גארנד מאסטר וונג שו צ'ין נולד בסין והקדיש את חייו ללימוד ולהפצת אמנויות לחימה. פרסומו העיקרי בא לו בזכות כישוריו בשיטת הבה גואה. בסין למד תחת מספר מאסטרים מפורסמים, ביניהם צ'אנג צאו טונג, וואנג שיאן צ'אי ושיאו האי פו.

בשנת 1949, עם תום מלחמת האזרחים בסין, היגר לטיוואן והתיישב בטאי צונג. כבר אז נודע כמורה דת מוביל וכמורה גדול לאמנויות לחימה. עם הגיעו לטיוואן התקבצו סביבו תלמידים רבים ושמו הגיע עד לפקידי ממשלה בכירים בטאיפיי הבירה שגם הם ביקשו להיות לתלמידיו. 

באותה העת לא היו מוכרות ביפן אמנויות הלחימה הסיניות. האיגוד היפני לאמנויות לחימה פנה לממשלה בטיוואן בבקשה לשלוח ליפן אמן לחימה שילמד שם. הטיפול בבקשה הגיע לצ'ן פאן לינג, יו"ר איגוד אמני הלחימה בטיוואן. הבקשה הייתה לאתגר גדול שכן אמני לחימה סינים רבים חששו מעימותים עם אנשי אמנויות לחימה יפניות. היחיד שנענה לאתגר היה גראנד מאסטר וונג שו צ'ין.

בספטמבר 1959 הגיע גראנד מאסטר וונג שו צ'ין ליפן עם תואר של שגריר התרבות הסינית, תואר רב כבוד. אמני לחימה יפנים, ששמו של המאסטר הגיע לאזניהם, רצו לראותו ולקרוא עליו תיגר. איש מהם לא הצליח להביס אותו ורבים אף הפכו בעקבות כך לתלמידיו. גראנד מאסטר וונג שו צ'ין הפך לדמות מוכרת ביפן, הוא הוזמן כאורח לכינוסים של סגנונות לחימה שונים ביפן ותמונותיו התפרסמו בכל העיתונים.

כך עשה במשך שמונה שנים לפני ששב לטייוואן. בזמן שהותו ביפן לימד בין השנים 1963 – 1966 במועדון ה"קורו-לו" של הפדרציה לקראטה. טובי הלוחמים בעולם, ממזרח וממערב באו לנסותו וללמוד ממנו, ביניהם המתאגרף המפורסם ג'ק דמפסי, שומרי הראש של המשפחה המלכותית ביפן ולוחמים בעלי דרגות גבוהות בקראטה. רבים מתלמידיו הגיעו אחריו לאחר מכן לטייוואן על מנת להמשיך בלימודיהם.

כוחו של גראנד מאסטר וונג שו צ'ין, כישרונו באמנויות לחימה ויכולתו לספוג מהלומות ישירות ללא השפעה נראית לעין, הפכו לאגדה בקרב העוסקים באמנויות לחימה והונצחו בכתבי עת ובספרים ברחבי העולם.

גראנד מאסטר וונג שו צ'ין הלך לעולמו ב 8 בספטמבר 1981 בטייוואן, והוריש את הנהגת השיטה לתלמידו האישי הבכיר מאסטר וונג פו לאי, ושותפתו להנהגה מאסטר הואנג שו צ'ון.

מאסטר וונג פו לאי

מאסטר וונג פו לאי, ראש שיטת צ'נג מינג העולמית כיום, החל להתאמן כבר בהיותו בן 16 אצל גראנד מאסטר וונג שו צ'ין בטיוואן. 

מספר שנים לאחר מכן הציגו גראנד מאסטר וונג שו צ'ין  לראשונה כתלמידו האישי בפני קבוצת אמני לחימה שהתאמנו בבית ספר לאמנות לחימה בחווה חקלאית בטיוואן. 

בהופעתו הראשונה בפני קהל הדגים מאסטר וונג פו לאי אחת מקאטות השינג אי.

מאז אותה הופעה פומבית ראשונה חלפו עוד שנים רבות, בהן התמיד מאסטר וונג פו לאי בלימוד יומיומי קפדני, בטרם קיבל לידיו ממורו את הובלת השיטה.

מאז מותו של גראנד מאסטר וונג שו צ'ין בשנת 1981, המשיך מאסטר וונג פו לאי להפיץ את שיטת צ'נג מינג בעולם כולו, על פי צוואתו של מורו.

בנוסף, המשיך מאסטר וונג פו לאי לקדם בטייוואן את פעילות עמותת צ'נג מינג שהקים גארנד מאסטר וונג שו צ'ין. 

כיום העמותה מוכרת באופן רשמי על ידי ממשלת טאיוואן ויש לה סניפים רבים ברחבי העולם ביניהם ביפן, אוסטרליה, איטליה, ארצות הברית וכמובן, ישראל. 

מאסטר וונג פו לאי מקפיד לבקר מדי שנה בכל אחד משלוחות השיטה בעולם ומעביר שם סמינרים והשתלמויות למדריכים ולתלמידים.

על אישיותו המיוחדת של מאסטר וונג פו לאי ניתן ללמוד מהדברים הבאים אותם אמר באחד מהסמינרים שהעביר בישראל: "למרות שאנו חיים שונה נוכל להתחבר כי אנחנו מתאמנים באותה הדרך. כשנפגשים אנשים שמתרגלים אותה קאטה אין הבדל ביניהם אף אם הם באו מארצות שונות, למרות שכבני אדם הם שונים זה מזה. אין הבדל כי הלב והרוח שלהם מכוונים לאותו הדבר. העניין הוא לא מזרח מערב אלא מה האינדיבידואל מוכן לעשות כדי ללמוד. האימון באמנות לחימה הוא אישי. מי שמתאמן לומד, מתנסה, צובר ניסיון, ידע וחוכמה".

מאסטר הואנג שו צ'ון

מאסטר הואנג שו צ'ון היא תלמידתו הראשונה והוותיקה ביותר של גראנד מאסטר וונג שו צ'ין. כיום היא שותפתו של מאסטר וונג פו לאי להובלת השיטה והפצתה בטייוואן ובעולם כולו. 

באחד מביקוריה בישראל, סיפרה מאסטר הואנג שו צ'ון על תחושתה בנוגע לבית הספר ולשיטה: "הבית שלי הוא הבית של כולכם ואני מקווה שבית הספר הוא הבית השני של כולם. אימרה סינית היא: למה ההר כל כך גבוה, כי הוא לא דוחה אף אבן קטנה, אף לא גרגר עפר וכך נוצר ההר הגדול הזה. למה הים כה גדול ועמוק, כי הוא מקבל לתוכו לא רק נהרות גדולים אלא גם נחלים קטנים לכן הוא כה עמוק וגדול. לכן בשיטה שלנו אנו חושבים שעם כל אחד חדש שבא נוסף לנו כוח. אומרים שקל לשבור מקל קטן, קשה יותר לשבור שניים שלושה מקלות ביחד וכשיש הרבה אי אפשר לשבור אותם בכלל. אם נוכל להתלכד כוחנו יהיה גדול יותר."

מאסטר הואנג שו צ'ון ניחנה אישיות מיוחדת במינה והיא מהווה השראה לכל תלמיד ותלמידה בבית הספר. כאשר נשאלה האם הטאי צ'י עושה משהו לנפש ומשנה את האישיות אחרי שמתאמנים הרבה שנים, ענתה: "שיטה זו רכה מאוד ומלמדת להגדיר את העצמי ולוותר על הזוויות החדות, לכן היא טובה גם לשיפור יחסים אישיים. ההרמוניה אינה רק בין היין והיאנג הפנימי, האימון בטאי צ'י מביא להרמוניה גם ביחסים עם העולם החיצוני, בין גברים ונשים ואפילו בהיבט הגלובלי. זו הדרך הטובה ביותר ללמוד לוותר על האגו. בסין וביפן, כשנכנסים לדוג'ו צריך לקוד קידה, זה מלמד צניעות וענווה. כשרואים את המורה או את המדריך גם כן קדים. זה מוריד את האגו. כשאנחנו עושים הרבה פעמים תנועה פשוטה זו אנו מאפשרים לעצמנו להיות הרבה יותר צנועים ופתוחים לקבלת אנשים אחרים."

מאסטר הואנג שו צ'ון מתלווה דרך קבע לביקוריו של מאסטר וונג פו לאי בישראל. היא בעלת ידע נרחב ומעמיק בטכניקות מגוונות של צ'י קונג ומדיטציה ומעבירה סדנאות בנושא.

שיטת צ'נג מינג כיום

את מבנה שיטת צ'נג מינג כפי שהיא כיום השלים גראנד מאסטר וונג שו צ'ין על ידי שילוב קאטה ייחודית של טאי צ'י שפותחה בשנות העשרים בסין על ידי הפדרציה לאמנויות הלחימה. הקאטה שילבה בתוכה את חמשת סגנונות הטאי צ'י העיקריים, צ'ן, יאנג, וו – האו, וו וסון, ויצרה למעשה סגנון חדש ומודרני בעל יתרונות רבים. 

גראנד מאסטר וונג שו צ'ין היה מראשוני הלומדים את הקאטה החדשה, ומאחר והיה כבר אמן לחימה מנוסה, הכניס בה מספר שינויים נוספים שהפכו אותה לסגנון הטאי צ'י השלם ביותר כיום. הטאי צ'י של סגנון צ'נג מינג מנצל את הקאטה כבסיס ללימוד אמנות לחימה, ואת היתרונות הבריאותיים של התרגול לשיפור איכות החיים והשגת איזון, חוסן נפשי ושלווה פנימית.

"טאי צ'י הוא השורש של השורשים" נהג גראנד מאסטר וונג שו צ'ין לומר.

באחד מביקוריו בישראל העניק מאסטר וונג פו לאי למרכז הישראלי לטאי צ'י שתי קליגרפיות בכתב ידו. 

במגילה הקצרה יותר כתובות שתי מילים שפירושן "אתיקה של אמנויות לחימה". האחריות של הלוחם, אדם המתאמן באמנויות לחימה, היא לשמור את מוחו ונשמתו "נכונים" ונקיים, לשמור על תודעה ונפש ללא רבב (אמת ולא שקר), ולהעביר זאת לדור הבא. 

במגילה הארוכה כתובות חמש מילים שנאמרו על ידי גראנד מאסטר וונג שו צ'ין לפני מותו. מילים אלו מתארות את שלבי הצמיחה של אמן הלחימה במהלך לימודיו: צ'י – מיומנות, סו – אפליקציה, אי – אמנות, גונג – פילוסופיה, דאו – הדרך. 

אנו מזמינים אותך לעשות את צעדיך הראשונים בדרך הטאי צ'י במרכז הישראלי לטאי צ'י, בית הספר לטאי צ'י הוותיק והמקצועי ביותר בישראל והנציג הרשמי היחיד של שיטת צ'נג מינג העולמית.