טאי צ'י צ'ואן, או בקיצור טאי צ'י, היא אמנות לחימה שמקורה בסין, שפותחה לצרכי הגנה עצמית. משמעות השם הוא "האגרוף העילאי" או "האגרוף חסר הגבולות" כאשר 'טאי' מתורגם ל'גדול', 'צ'י' ל'עילאי' או חסר גבול ו'צ'ואן' ל'אגרוף'. הטאי צ'י נחשבת לאמנות לחימה פנימית, ומתאפיינת בתנועות רכות, זורמות, עגולות ועדינות.

החל מהמאה העשרים, עם התפשטותו למערב, החל הטאי צ'י צ'ואן לצבור פופולריות רבה בעיקר כשיטה המשלבת היבטים בריאותיים ורוחניים, ופחות כשיטת לחימה. מחקרים רבים הוכיחו כי לתרגול טאי צ'י יתרונות בריאותיים רבים, החל משיפור הגמישות, הכוח ושיווי המשקל ועד שיפור בפעילות מערכות הדם, העצבים ואפילו מערכת החיסון.

אמנם אין תיעוד מדויק לגבי התפתחותה, אולם הסברה הרווחת היא שהשיטה התפתחה באזור הכפר צ'ן בסביבות המאה השש עשרה לספירה. עם זאת, ישנן גם גרסאות אחרות להתפתחות הטאי צ'י צ'ואן, ואחת ההשערות היא כי מדובר בשילוב של מספר סגנונות שכבר היו קיימים מהם ערכו בני משפחת צ'ן את הסגנון האופייני להם.

הסגנונות העתיקים

במהלך השנים שלאחר מכן התפתחו בסין עוד ארבעה סגנונות עיקריים של טאי צ'י צ'ואן, מלבד סגנון צ'ן, כל אחד מהם נקרא על שם המשפחה הסינית שפיתחה אותו.

ארבעת הסגנונות הנוספים הם: סגנון יאנג, סגנון וו-האו, סגנון וו וסגנון סון.

על אף השוני הניכר בין הסגנונות והקאטות המאפיינות אותם, הרי שבתנועות ובעקרונות ניתן למצוא קווי דמיון רבים, מה שמצביע כנראה על אב קדמון משותף ממנו התפצלו, או לפחות הושפעו, כולם.

בתחילת המאה העשרים פותח בסין סגנון חדש של טאי צ'י צ'ואן ששילב את היתרונות של כל חמשת הסגנונות העתיקים. את הסגנון הזה למד ושיפר גראנד מאסטר וונג שו צ'ין, וכיום נחשב סגנון צ'נג מינג לסגנון הטאי צ'י המודרני והשלם ביותר.

טאי צ'י צ'ואן בסגנון צ'ן

סגנון צ'ן נחשב בידי רבים כסגנון העתיק ביותר מחמשת הסגנונות. יש הטוענים אף כי מקורו של הטאי צ'י צ'ואן הוא בכפר צ'ן, אם כי למען האמת טענה זו מעולם לא הוכחה. הטאי צ'י של צ'ן נשמר שנים רבות בקרב בני השבט בלבד עד אשר החליטו להפיץ אותו לכל רחבי סין, ומאוחר יותר גם למערב.

סגנון צ'ן מתאפיין בשילוב של תנועות מהירות ואיטיות לסירוגין, תוך ביטויים של כוח מתפרץ. בניגוד לארבעת סגנונות הטאי צ'י האחרים שאומצו וצברו פופולריות ברחבי סין ובמערב בעיקר בזכות יתרונותיהם הבריאותיים ואופי התרגול המתון יותר, נותר סגנון צ'ן כזה המזכיר סגנונות קונג פו קשים כמו לדוגמה שאולין קונג פו.

טאי צ'י צ'ואן בסגנון יאנג

סגנון יאנג על שלל צורותיו הוא סגנון הטאי צ'י צ'ואן הפופולרי והנפוץ ביותר בעולם כיום, וכפי הנראה השני שהתפתח בסין לאחר סגנון צ'ן.

אבי הסגנון הוא יאנג לו צ'אן שלמד טאי צ'י בסגנון צ'ן ולאחר מכן שינה את התנועות בהתאם להבנתו האישית ופיתח סגנון חדש.

הפופולריות של סגנון יאנג גאתה בסין כאשר נשכר יאנג לו צ'ן על ידי המשפחה הקיסרית הסינית כדי לאמן את משמרות הקיסר, תפקיד אותו מילא עד מותו.

הטאי צ'י של סגנון יאנג מכיל מספר קאטות, חלקן קצרות ופשוטות יחסית ללמידה, ואין בו את העמידות הנמוכות והתנועות החדות המאפיינות את סגנון צ'ן. מסיבה זו הפך הסגנון לפופולרי ביותר גם במערב, והוא מתורגל כיום על ידי עשרות מיליוני אנשים בכל העולם.

טאי צ'י צ'ואן בסגנון וו-האו

וו-האו הוא אולי סגנון הטאי צ'י צ'ואן הפחות נפוץ ומוכר מבין חמשת הסגנונות העתיקים. על פי הדעה הרווחת זהו הסגנון השלישי שפותח, לאחר סגנון צ'ן וסגנון יאנג.

מפתח הסגנון, וו יו שיאנג, למד מספר חודשים אצל מורה לטאי צ'י באזור הכפר צ'ן. לאחר שחזר לביתו נחשף וו לאוסף כתבים בנושא הטאי צ'י שהשפיעו עליו רבות. וו צרף אליו את אחיינו ויחד השקיעו השניים מעל עשרים שנים בפיתוח סגנון טאי צ'י חדש, שונה בצורה משמעותית מכל סגנון אחר.

חלק מכתביו ומחקריו של וו יו שיאנג בנושא תורת הטאי צ'י צ'ואן הפכו, ברבות הימים, לקלאסיקות גם בקרב סגנונות אחרים.

הטאי צ'י צ'ואן של סגנון וו-האו מתאפיין בתנועות קטנות ועדינות. דגש רב מוקדש לבניית איזון, רגישות ופיתוח הצ'י. המורים המלמדים את הסגנון כיום הם נדירים, בסין ומחוצה לה.

טאי צ'י צ'ואן בסגנון וו

סגנון וו הוא הרביעי שפותח מתוך חמשת סגנונות הטאי צ'י צ'ואן העתיקים, והשני במידת הפופולריות העולמית שלו אחרי סגנון יאנג. למרות הדמיון בשם, סגנון וו שונה בתכלית השינוי מסגנון וו-האו.

מייסד הסגנון, וו קואן יו, שרת כקצין צעיר בעיר האסורה והיה אחד מתלמידו של יאנג לו צ'אן שלימד טאי צ'י בסגנון יאנג בחצר הקיסר. את התרומה המשמעותית ביותר לפיתוח הסגנון תרם בנו של וו קואן יו, וו צ'יאן צ'ואן, אשר הפך לאחד המורים המוערכים ביותר, ולאור תרומתו נחשב למייסד שותף של סגנון וו.

לסגנון וו צורת אימון ייחודית המדגישה בשלבים הראשונים אימון טכני ממוקד של הטלות, סוויפים, מנופים בריחים ומכות מטווח בינוני. טכניקות היד הם קטנות יחסית ברובן, בניגוד לסגנונות האחרים. ברמות המתקדמות לומדים שימוש בכלי נשק ועורכים קרבות אימון.

טאי צ'י צ'ואן בסגנון סון

סגנון סון הוא המאוחר ביותר מבין חמשת סגנונות הטאי צ'י צ'ואן העתיקים, והרביעי מבחינת מידת הפופולריות שלו. הוא מתאפיין בתנועות חלקות וזורמות ועמידות גבוהות יותר, וחסר את הירידות הנמוכות והקפיצות המאפיינות חלק מהסגנונות האחרים. אופיו העדין הופך אותו למתאים למי שמחפש בעיקר את הצד הבריאותי והטיפולי של הטאי צ'י.

הסגנון פותח על ידי סון לוטנג, שהיה מוכר כמומחה בשני סגנונות לחימה אחרים: שינג אי ובה גואה, ואף היה ידוע כחוקר נאו-קונפציאני וטאואיסטי. כל אלו השפיעו רבות על אופי הסגנון.

תנועת הרגליים והידיים של סגנון סון מושפעות ומזכירות את סגנון וו, וניתן למצוא לא מעט נקודות השקה בין שני הסגנונות.

הסגנון החדש והשלם ביותר

בשנת 1929 נפגשו נציגי חמשת הסגנונות העתיקים – צ'ן, יאנג, וו-האו, וו וסון – במטרה לפתח קאטה חדשה שתשמר את גרעין הידע של הטאי צ'י באופן המקיף ביותר, מבלי לאבד את המהות של סגנון אחד לטובת סגנון אחר.
.
הקאטה החדשה עוצבה כאוסף של תנועות ורעיונות מתוך חמשת הסגנונות העיקריים והוגדרה בשם "הסגנון האורתודוקסי". תנועות וטכניקות לא יעילות נפסלו ונופו במטרה ליצור קאטה בה לכל תנועה, מעבר ותנוחה יש אפליקציה לחימתית שימושית.

הקאטה הסופית הוצגה בפני המאסטרים של הסגנונות השונים כדי שיוכלו להוסיף עליה או לשנות אותה שמיטב הבנתם, ולהפיץ אותה למספר תלמידים גדול ככל האפשר.

אותה הקאטה הוצגה גם בפני גראנד מאסטר וונג שו צ'ין, אשר ניתח אותה ושינה אותה בהתאם למומחיותו בשינג אי ובה גואה, ומיומנותו הגבוהה בלחימה. התוצאה, סגנון טאי צ'י ייחודי בשם "צ'נג מינג" (כינויו של גראנד מאסטר וונג שו צ'ין) שבמרכזו קאטה בת 100 תנועות.

הטאי צ'י צ'ואן שפיתח גראנד מאסטר וונג שו צ'ין מכיל את כל הטכניקות החשובות של חמשת הסגנונות העתיקים, ולכן הוא נחשב לסגנון הטאי צ'י השלם ביותר כיום.

מעבר לעושר הטכני שהוא מכיל, הטאי צ'י של צ'נג מינג מכיל את כל היתרונות הבריאותיים המאפיינים את הטאי צ'י ומהווה את המדיטציה בתנועה המושלמת. אל מול קצב החיים האינטנסיבי של המציאות המודרנית, מדובר בכלי חשוב לשמירה על שיווי המשקל הפנימי והשלווה הנפשית.

סגנון הטאי צ'י של שיטת צ'נג מינג הוא ייחודי, ולא ניתן למצוא סגנון דומה בסין. ניתן ללמוד את הסגנון במרכז הישראלי לטאי צ'י, הנציג הרשמי בישראל של שיטת צ'נג מינג העולמית, בסניפים המקומיים ובסניפים נוספים ברחבי העולם.

שמות התנועות בקאטה של סגנון צ'נג מינג

מספר תנועהשם בעבריתשם בסינית
1עמידת מדיטציהYu Pei Shih
2התחלת טאי-צ'יKai-tai-chi
3צעד קדימה, לחץShang Bu Da Chi
4לנגן בגיטרה, ימיןYu Pi Pa Shih
5לתפוס את זנב הסנוניתLan Chiao Wei
6שוט בודד אלכסוניHsieh Tan Pien
7חסימה שמאלית-ימניתTso Yu Pan Lan
8הרם הזרוע פסע קדימהTi Shou Shang Shih
9העגור הלבן פורש את כנפיוPai Ho Liang Chih
10הברש הברך, צעד מסובבLou Hsih Au Pu
11לנגן בגיטרה, שמאלTso Pi Pa Shih
12רגליים יחדיו, צעד קדימה חסום והכהPing Pu Chin Pu Pan Lan Chui
13חסימת דלת סובבת על צירהJu Feng Ssu Pi
14ידיים מוצלבותShih Tzu Shou
15הברשת ברך אלכסונית, צעד מסובבHsieh Lou Hsih Au Pu
16להסתובב, לקחת את הנמר אל ההריםChuan Shen Pao Hu Kuei Shan
17לתפוס את זנב הסנוניתLan Chiao Wei
18שוט בודד אלכסוניHsieh Tan Pien
19אגרוף תחת מרפק תוך כדי סבוב חזרהChuan Shen Chou Ti Kan Chui
20צעד מסובב, אחורנית, להדוף את הקוףAo Pu Tao Nien Hou
21תנוחת תעופה אלכסוניתHsieh Fei
22חסימה שמאלית-ימניתTso Yu Pan Lan
23הרם הזרוע צעד קדימהTi Shou Shang Shih
24העגור הלבן פורש את כנפיוPai Ho Liang Chih
25הברשת ברך, צעד מסובבLou Hsih Au Pu
26מחט במעמקי היםHai Ti Chen
27מניפה דרך הגבShan Tung Pei
28הסתובב כמו פרפרFan Shen Pi Shen Chui
29היסוג, חסום והכהTai Pu Pan Lan Chui
30צעד קדימה, תפוס את זנב הסנוניתHuo Pu Lan Chao Wei
31שוט בודדHsieh Tan Pien
32הנע ידיים כעננים - 3 פעמיםYun Shih
33שוט בודדTan Pien
34עלה על הסוס, ימיןYu Kao Tan Ma
35בעיטה ימניתYu Fen Chaio
36עלה על הסוס, שמאלTso Kao Tan Ma
37בעיטה שמאליתTso Fen Chiao
38הסתובב ובעט עם העקבChuan Shen Teng Chiao
39הברש הברך, צעד מסובבLou Hsih Au Pu
40שתילת אורזTi Tui Tsai Chui
41הסתובב כמו פרפרFan Shen Pieh Shen Chui
42התקדם ועלה על הסוס, ימיןShang Pu Yu Kao Tan Ma
43בעיטה ימניתYu Fen Chaio
44צעד אחורה והכה את הנמר בימיןTui Pu Yu Ta Hu Shih
45מכת אגרוף מאוזן ימיןYu Kuan Chuan
46צעד אחורה והכה את הנמר בשמאלTui Pu Tso Ta Hu Shih
47מכת אגרוף מאוזן שמאלTso Kuan Chuan
48בעיטת עקב ימניYu Teng Chiao
49מכת רוח כפולה אל הרקותShuang Feng Kuan Erh
50שב כמו סלעTso Pan Shih
51בעיטת להב החרבPi Shen Tsai Chiao
52הסתובב והכה אל הזוהרChuan Shen Yu Tsai Chiao
53עמוד, חסום והכהPing Pu Chin Pu Pan Lan Chui
54חסימת דלת סובבת על צירהJu Feng Ssu Pi
55ידיים מוצלבותShih Tzu Shou
56הברשת ברך אלכסונית, צעד מסובבHsieh Lou Hsih Au Pu
57סובב הגב, החזר את הנמר להריםChuan Shen Pao Hu Kuei Shan
58תפוס את זנב הסנוניתLan Chiao Wei
59שוט בודד אלכסוניHsieh Tan Pien
60להפריד את רעמת הסוסYeh Ma Fen Tsung
61הגברת הנאווה אורגתTu Nu Chuan So
62צעד חצי צעד ותפוס את זנב הסנוניתTien Pu Lan Chiao Wei
63שוט בודדTan Pien
64הנע ידיים כענניםYun Shou
65שוט בודדTan Pien
66שקע למטהHsia Shih
67תרנגול הזהב עומד על רגלו השמאליתTso Chin Chi Tu Li
68צעד קדימה, הכה פני היריב בכף יד פתוחהLao Pu Yu Pi Mien Chang
69תרנגול הזהב עומד על רגלו הימניתYu Chin Chi Tu Li
70להדוף את הקוףShun Pu Tao Nien Hou
71תנוחת תעופה אלכסוניתHsieh Fei
72חסימה שמאלית-ימניתTso Yu Pan Lan
73הרם הזרוע, צעד קדימהTi Shou Shang Shih
74העגור הלבן פורש את כנפיוPai Ho Liang Shih
75הברש הברך, צעד מסובבLou Hsih Au Pu
76העלה מחט מתחתית היםHai Ti Chen
77מניפה דרך הגבShan Tung Pei
78הסתובב כמו פרפרFan Shen Pieh Shen Chui
79התקדם, חסום והכהShang Pu Pan Lan Chui
80צעד קדימה, תפוס את זנב הסנוניתShang Pu Lan Chiao Wei
81שוט בודדTan Pien
82הנע ידיים כענניםYun Shou
83שוט בודדTan Pien
84עלה על הסוסTi Tui Kao Tan Ma
85צעד קדימה, הכה פני היריב בכף יד פתוחהLao Pu Yu Pi Mien Chang
86הסתובב ובצע בעיטת הצלפהChuan Shen Tan Pai Chiao
87צעד והכה באגרוףShang Pu Chih Tang Chui
88צעד קדימה, תפוס את זנב הסנוניתShang Pu Lan Chiao Wei
89שוט בודדTan Pien
90שקע למטהHsia Shih
91מכת שבעת הכוכביםShang Pu Chi Hsing
92היסוג ורכב על הנמרTui Pu Kua Hu
93הסתובב שמאלה והכה בפנים בכף יד פתוחהChuan Shen Tso Pi Mien Chang
94בעיטת הצלפהShuang Pai Chiao
95התכופף וירה בנמר עם קשתWan Kung She Hu
96צעד מסובב, חסום והכהJao Pu Pan Lan Chui
97דלת סובבת על צירהJu Feng Ssu Pi
98ידיים מוצלבותShih Tzu Shou
99סיום טאי-צ'יHo Tai Chi